Usługi - Informacje ogólne

Informacje ogólne o usługach

1. Rodzaj prowadzonej działalności

Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Świdnicy Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasto Świdnica na podstawie zezwolenia wydanego Decyzją Prezydenta Miasta Świdnicy Nr 4/2003 z dnia 27 lutego 2003 r.

Zgodnie z zezwoleniem przedmiot działalności stanowi:

  1. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę: pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody usługobiorcom za pomocą urządzeń wodociągowych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa;
  2. w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków: odbiór i oczyszczanie ścieków dostarczanych przez usługobiorców za pomocą urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Spółki w dniu wydania zezwolenia, nabytych i wybudowanych przez Spółkę po uzyskaniu zezwolenia, w oparciu o wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, zgodnie z kierunkami rozwoju gminy, określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

2. Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług

Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Świdnicy Sp. z o. o. świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków zgodnie z obowiązującymi normami i standardami określonymi między innymi w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia, uchwalonym przez Radę Miejską w Świdnicy Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz w zezwoleniu na prowadzenie działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym klientom w swojej siedzibie oraz na swojej stronie internetowej informację o aktualnie obowiązujących cenach taryfowych stawek i stawkach opłat obowiązujących na terenie Gminy Miasto Świdnica.

Klientom Przedsiębiorstwa udzielane są informacje dotyczące świadczonych usług za pośrednictwem telefonu, faksu, e-maila oraz w formie papierowej.

Reklamacje dotyczące świadczonych usług klient może zgłaszać w siedzibie Przedsiębiorstwa osobiście lub w formie pisemnej na jego adres lub w postaci elektronicznej na adres e-mail wskazany przez Przedsiębiorstwo na stronie internetowej. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamacje i udziela pisemnej odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jej wniesienia, za którą przyjmuje się datę jej wpływu do siedziby Spółki.

W siedzibie Przedsiębiorstwa udostępnia się wszystkim zainteresowanym:

  1. aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,
  2. tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, obowiązującego na terenie gminy;
  3. wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody;
  4. tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

Przedsiębiorstwo powiadamia odbiorców usług o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody poprzez informację na stronie internetowej Przedsiębiorstwa, papierowe komunikatory oraz na serwisie społecznościowym Facebook.

Informacja o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody przekazywana jest do klientów z wyprzedzeniem co najmniej 72-godzinnym.

W przypadku nieplanowanych przerw lub ograniczeń w świadczeniu usług Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje klientów o przerwie w dostawie usług, poprzez stronę internetową przedsiębiorstwa oraz na serwisie społecznościowym Facebook, o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin.

W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas ich trwania nie przekracza 12 godzin.

W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Świdnicy Sp. z o.o. jest zobowiązane do:

  1. zapewnienia zdolności dostawczej posiadanych urządzeń wodociągowych dla zapewnienia dostawy wody do Odbiorcy usług w ilości ustalonej w umowie;
  2. zapewnienia przepustowości posiadanych urządzeń kanalizacyjnych dla zapewnienia odprowadzania ścieków w ilości określonej w umowie;
  3. zapewnienia dostawy wody o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  4. zapewnienia ciągłości i niezawodności dostaw wody oraz odprowadzania ścieków z/do posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;
  5. zakupu, zainstalowania i utrzymania na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy;
  6. przeprowadzania regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody;
  7. zapewnienia dostawy wody z sieci pod odpowiednim ciśnieniem;
  8. prowadzenia regularnej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych;
  9. budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji;
  10. przyłączenia do sieci nieruchomości osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług;
  11. informowania Odbiorców usług o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 72-godzinnym;
  12. niezwłocznego informowania Odbiorców usług w sposób zwyczajowo przyjęty o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin;
  13. w razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody, przekraczającej 12 godzin, zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorcę usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

Przedsiębiorstwo stara się zapewnić niezawodność eksploatowanych urządzeń w celu dostarczenia odbiorcom wody należytej jakości, w wymaganych ilościach i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dokonywać odbioru ścieków w celu ich oczyszczenia w sposób ciągły, zapewniający przestrzeganie wymagań w zakresie ograniczenia szkodliwego oddziaływania na środowisko.

Posiadanie własnego laboratorium jest dodatkowym wsparciem w sprawowaniu bieżącej kontroli jakości dostarczanej wody oraz skuteczności oczyszczania ścieków odprowadzanych do wód.

3. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe.

Rozliczenie z odbiorcami za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków następować będzie z zastosowaniem taryf w oparciu o ilość dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków w okresach miesięcznych zgodnie z zawartą umową.

Ilość pobranej wody ustalona zostanie w zależności od wyposażenia w wodomierze.

W budynkach wyposażonych w wodomierze główne ilość pobranej wody ustalana będzie zgodnie z ich wskazaniem, a w przypadku ich braku - w oparciu o obowiązujące normy zużycia, ustalone w obowiązujących przepisach. W przypadku niesprawności wodomierza ( jeżeli umowa nie stanowi inaczej ) ilość pobranej wody ustalona zostanie na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy to nie będzie możliwe z uwagi na brak poboru lub na zmniejszony pobór wody w tym okresie - na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

Na wniosek odbiorcy Przedsiębiorstwo będzie zlecać sprawdzenie prawidłowości działania wodomierza.

Jeżeli sprawdzenie prawidłowości działania nie potwierdzi zgłoszonej przez odbiorcę usług niesprawności wodomierza, odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia.

Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z posiadanych przez przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych, w szczególności z hydrantów zainstalowanych na sieci wodociągowej. Rozliczenie za pobraną wodę następuje na podstawie pisemnej informacji składanej Przedsiębiorstwu przez jednostkę straży pożarnej. Gmina zobowiązana jest do zapłaty należności za pobraną wodę przy uwzględnieniu cen i stawek opłat ustalonych w taryfie.

Ilość odprowadzonych ścieków ustalona będzie na podstawie wskazania urządzeń pomiarowych, a w przypadku ich braku, jako równą ilości wody pobranej pomniejszonej o ewentualną ilość wody bezpowrotnie zużytej lub wyliczoną zgodnie z zawartą umową.

Opłata abonamentowa dotyczy wszystkich odbiorców usług, bez względu na wyposażenie w przyrządy pomiarowe i podlega wpłacie także w przypadku braku poboru wody lub odprowadzania ścieków.

Odbiorcy usług są zobowiązani dokonać zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie określonym na fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia.

Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.

W przypadku nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub, na żądanie odbiorcy usług, zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku na piśmie w tej sprawie.